Velkommen

Velkommen til Børneinstitutionen Skibet

Børneinstitutionen Skibet er en integreret institution med to afdelinger på to fysisk adskilte matrikler.

Afdeling Styrbord er en lille integreret institution med 11 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn. Der er 4 grupperum som alle har skinner til gynger, hængekøjer og lignende, et værksted og et stort fællesrum, som bruges til forskellige aktiviteter og arrangementer. Der er en stor og udfordrende legeplads med bakker, stier, klatretræer og mange andre muligheder for leg og bevægelse.

Afdeling Styrbord har åbne døre i børnehavegrupperne, så børnene kan bevæge sig rundt i hele huset og bruge de forskellige legerum. Det samme gælder for de ældste vuggestuebørn.
Der er en stor legeplads, som børnehaverne og vuggestuen deler.

Afdeling Styrbord udvider i starten af 2023 med 7 stuer; 3 vuggestuegrupper, 3 børnehavegrupper og 1 specialpædagogisk gruppe i en tilbygning til den eksisterende bygning. Stuerne bliver etableret og åbnet i 2023/ 2024.

Udvidelsen får betydning for den eksisterende bygning, da kontoret inddrages og skal bruges som værksted og det nuværende personalerum indrettes som sanserum, da både kontor og personalerum etableres i den nye tilbygning. Samtalerum og hovedindgangen inddrages til udvidelse af køkken, så vi får etableret et produktionskøkken i afd. Styrbord, der skal levere mad til både afd. Styrbord og afd. Bagbord.
Der bliver bygget en ny hovedindgang i tilbygningen.

Afdeling Bagbord er en lille vuggestue med 31 børn. Der er 3 grupperum, et motorikrum på 1. sal med en motorikskinne, hvor børnene tilbydes mulighed for at gynge, klatre, snurre og svinge i forskellige redskaber. Afd. Bagbord har en todelt legeplads med masser af udfordringer til børnene.

Begge afdelinger har fokus på det brede læringsperspektiv, og på at sikre børnenes generelle trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Begge afdelinger ligger tæt ved Volden og flere grønne områder, som bruges til ture og aktiviteter med børnene.

Pædagogisk grundlag

Vi forstår læring som en helhedsorienteret proces. Hvor, hvad og hvordan barnet udvikler sig og lærer, er afhængigt af barnets historie, erfaring, viden og den situation, det befinder sig i lige nu.

Vores pædagogiske praksis tager udgangspunkt i:

• når vi voksne er tydelige og personlige, så giver vi børnene tryghed, omsorg og nærvær
  • en positiv tilgang til hverdagen giver glæde i dagligdagen for både børn og voksne
  • når vi voksne er lyttende og spørgende, interesserede og nysgerrige i børnenes gøremål, støtter vi børnene i at udvikle deres kompetencer og udnytte deres ressourcer
  • når børnene kommer til orde, så får vi en masse oplysninger om hvert enkelt barn, som vi kan bruge i den pædagogiske planlægning
  • udvikling sker, når vi tager udgangspunkt i det, barnet kan
  • når vi tilbyder børnene mulighed for fordybelse og deltagelse i fællesskabet, så giver det børnene lyst og motivation.
  • børn er børn og vores tilgang til praksis er den samme uanset barnets historie, erfaring og hjemmemiljø. Vi har mange varianter af børn, og en af vores vigtige opgaver er at arbejde med deres deltagelsesmuligheder i leg, fællesskaber og generelle sociale sammenhænge.

Vores kerneopgave er, at skabe rammen for at hvert enkelt barn udvikler sig og oplever at føle sig kompetent med udgangspunkt i, at børn har et beredskab, et potentiale og en nysgerrighed, der gør dem i stand til at være deltagere i egen læring.

Fokuserede indsatser i 2023-2025

Børneperspektiv og børns perspektiver

• Vi bruger i vores daglige og faglige drøftelser begrebet børneperspektiv meget, og i 2023/ 2024 vil vi sætte fokus på, om det vi snakker om er børneperspektiv eller børns perspektiv. Vi skal bruge tid på vores personale-, afdelings- og udviklingsmøder på at definere og drøfte begreberne.
  • Vi skal undersøge og være nysgerrige på, om vi lytter til og hører børnenes perspektiver eller om vi bruger de voksne refleksioner og fortolkninger til at handle ud fra et børneperspektiv.

Etablering af 7 stuer i forbindelse med udvidelse

• Vi har i juni 22 haft uanmeldt tilsyn, hvor der beskrives en høj kvalitet i relationerne mellem børn-børn, børn-voksne og voksne-voksne. Den kvalitet i vores nuværende praksis, som der ses nu, skal vi sikre videreført i forbindelse med udvidelsen. Vi skal sikre, at vi får rekrutteret de pædagoger, der kan og vil være med til at sikre den daglige kvalitet i både børn og voksnes arbejdsmiljø. Det vil være et fokus i de kommende år.

Normering

Vi er ved udgangen af 2023 normeret til 5 børnehaver – 100 børnehavebørn og 6 vuggestuer – 60 vuggestuebørn.

I 2024 sker en yderligere opnormering med 20 børnehavebørn og 10 vuggestuebørn.