Principper for Børneinstitutionen Skibet

Principper og politikker i Skibet

Principper i Skibet:

• Skibet er børnenes hus
  • Alle børn har ret til at blive set og hørt hver dag
  • Alle børn har ret til at være den, de er

Når vi i Skibet arbejder anerkendende, så:

• møder vi børn og voksne åbent og lyttende.
  • vækker vi ikke børnene, når de sover til middag, medmindre der laves særlige individuelle aftaler om et enkelt barn.
  • stiller vi krav til børnene, som møder barnet der, hvor barnet er
  • har vi forståelse for, at alles følelser er rigtige
  • er vi opmærksomme på, at ingen børn græder, uden der er en grund- der er altid en grund til, at barnet har det, som det har
  • reflekterer vi over, hvem barnet er, hvorfor barnet er, som det er, og hvorfor det gør, som det gør

Kostpolitik

Vi vil gerne give alle børn i Skibet rolige og hyggelige måltider. Det er vigtigt, at børnenes får mad der ser indbydende ud og smager godt. En nærende og alsidig koster er med til at sikre en god trivsel og udvikling.

Der bliver lavet en madplan hver uge til vuggestuerne.

Børnene øser så vidt muligt selv op – både mad, vand og mælk, og når vi får rugbrød lærer børnene selv at smøre.

Børnene deltager i borddækning og afrydning, så de bliver præsenteret for hele måltidets rammer.

Vi tilstræber at købe økologisk, særligt basisvarer som havregryn, mælk, æg, mel, frugt og grøntsager.

Formiddagsmad kl. 9:

Til formiddag får børnene i vuggestuen tilbudt et måltid, som består af f.eks. frugt, knækbrød, rugbrød eller boller fra morgenmaden m. smør.
Børnehavebørnene må tage mad eller frugt/ grønt fra madkassen, når de er sultne. Tidsrummene mellem kl. 10.30-11 og 13.30-14 er dog undtaget, da vi værner om fællesskabet ved fællesspisningen kl. 11 og kl. 14.

Frokost kl. 11:

Børnene i vuggestuen vil få en varieret og sund kost, så de får de næringsstoffer, der anbefales fra Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen til småbørn for at kunne udvikle sig bedst muligt. Vi opfordrer børnene til at smage på den mad, der bliver serveret. Hvis ikke barnet ikke vil spise det serverede, får de tilbudt rugbrød, havregrød eller andet, vi ved de spiser, så de bliver mætte og får en god middagslur.

Vi får både kold mad og varm mad hver uge.

Børnehavebørnene har madpakker med.

Vi opfordrer til, at der er rugbrød eller andet kostfiberrigt brød, grønt og frugt i madkassen, fordi det giver den bedste energi til aktivt at deltage i dagens lege.

Vi anbefaler, at I ikke lægger juice, yoghurter, kiks, chips og lignende i madkassen. Hvis der er slik og kager i madkassen, får børnene det med hjem igen.

Børnene har adgang til vand hele dagen.

Vær opmærksom på at madpakken er et forældreansvar.

Eftermiddagsmad kl. 14:

I vuggestuen bliver børnene tilbudt frugt eller grønt, groft brød, boller eller knækbrød. De spiser efterhånden som de vågner fra kl. 14 og frem.

Til frugt bliver børnehavebørnene tilbudt frugt eller grønt, 1 stk. groft brød, rugbrød, bolle eller knækbrød.

På brødet kan der være forskellige smørelser på forskellige dage fx smør, hummus, pesto og lignende.

Alle børn medbringer 3 stk. frugt eller grønt om ugen til en fælles frugt- og grøntkurv. Vi anbefaler, at der medbringes økologisk frugt og grønt.

Der er vand til alle måltider.

Børnene har adgang til vand hele dagen, og kan få deres tørst slukket, når de har behov.

Der er skummetmælk til formiddagsmad i Bagbord og til frokost i Styrbord i vuggestuen. Der bliver indkøbt modermælks erstatnings brikker til børn under 1 år, hvis forældrene ønsker det.

Vi er en sukkerreduceret institution, og det betyder, at vi kun bruger sukker som krydderi til madlavningen.

Sukker og kakao er begge krydderier, der bruges både i det søde køkken og til madlavning. Vi bruger derfor også kakao i madlavningen.

Fødselsdage skal holdes sukkerreducerede, så der til fødselsdage serveres frugt, boller, pølsehorn eller lignende.

I tønden til fastelavn er der tørret frugt og frisk frugt. Vi får fastelavnsboller til fastelavn med en lille smule glasur. Hvis man som forælder ikke er interesseret i at ens barn får fastelavnsbolle med glasur, kan man give besked til stuens personale.

Godteposerne til julefesten er forældrebestyrelsen ansvarlige for, og de bliver lavet, så de er i overensstemmelse med vores gældende kostpolitik. Vi får æbleskiver til julefesterne, og der kan man som forælder selv vælge, om ens barn skal have æbleskiver med tilbehør, da forældrene deltager i julefesterne.

Vi vil have mulighed for at deltage i sociale arrangementer som fx julegudstjeneste i Islev kirke, hvor der serveres æbleskiver m. syltetøj og flormelis.

Hvis man som forælder ikke er interesseret i at ens barn deltager i sociale arrangementer, hvor der serveres æbleskiver, kage eller lignende, kan man give besked til stuens personale. Vi gør opmærksom på, når vi deltager i eller holder særlige arrangementer, så alle forældre kan fravælge deltagelse på deres barns vegne.

Vi tager hensyn til dem, der ikke spiser svinekød og til dem der har lægefagligt bestemte allergier. Der vil ikke altid være et alternativ, men der vil altid være noget barnet kan spise.